Dakareventyr:
Marokko, Mauritanien og Senegal!
Dato
Lørdag den 18. januar til tirsdag den 28. januar.
Distance
250 - 500 km.
Overnatning
Hoteller, Kasbahs eller eget telt.
Startby
Marrakesh, Marokko
Slutby
Dakar, Senegal
Ud og hjemrejse
Direkte fly til Marrakesh fra københavn.
Norwegian afgang 18. januar. 07:05 - 11:35
Fly til København eller Jylland fra Senegal
Hjemrejse 28. januar. Der er flere forskellige muligheder.
Pension
11 x aftensmad 11 x morgenmad
Frokost
Restaurant/gadekøkken/madpakke for egen regning
Niveau
1. Discovery, 2. Adventure, 3. Explorer og 4. Rally.
Læs mere her!
Guide
Peter Holst Jacobsen og Lars Sørensen.
Supportbil
Vi har en kassevogn, der kører fra hotel til hotel med al bagage.
Har du drømt om at køre til Dakar? Så er her muligheden
Marrakesch til Dakar, episk offroad i Marokko, øde ørkener i Mauritanien og frodige Senegal. En tur to ruter: en der er skræddersyet til adventurebikes, hvor alle kan være med og en til de lette cykler der vil køre Rally.
Tag med os på et eksklusivt motorcykeleventyr gennem Marokko, Mauritanien og Senegal. Vi har kørt rallyet "The real way to Dakar" to gange, og været på flere ture i Marokko. Vi prøver nogle af de legendariske Dakarspor ved Zargora, krydser Lake Iriqui, cruiser ned langs kysten i West Sahara, kører fra nord til syd i Mauritanien der med hovedstaden Nouakchott har rigtig meget Afrikastemning, bor på stranden ved Atlanterhavet og oplever Senegal der er frodig og fyldt med farver og mennesker allevegne.
Vi har lavet ruten, så den egner sig til de store maskiner, og dagene bliver krydret med etaper af offroad.
Ruterne
Ruterne er mellem 250 og 500 km. om dagen. I alt skal vi køre 3200 km. og du skal regne med at sidde i sadlen mange timer om dagen. Der er langt til Dakar, men det er turen værd og der venter episk offroad og masser af eventyr undervejs.
Du skal være i nogenlunde form, have prøvet offroad/gruskørsel før, og være klar på at tage tingene lidt som de kommer. Der er sandpassager hvor vi hjælper hinanden igennem, men vi skal ikke krydse endeløse rækker af sanddyner. Vi kører langs stranden ud for de Canariske øer, cruiser ned af ørkenvejen langs kysten i Vestsahara.
Der er dage hvor vi skal tilbagelægge 500 km. asfalt. Her er det rart med en stor cykel med komfort. Når vi krydser sandpassager og kører langs stranden er det rart med en let cykel.
På denne tur møder vi det hele. Der er altid mulighed for at springe offroad-sektionerne over og køre sammen med følgebilen.
Jeg deltager selv på enten min BMW 1200 GSA eller en Yamaha Tenere 700.
Har du spørgsmål kan du altid ringe til mig på +45 5194 5177 alle dage, kl. 08 til 20 - Peter.
Dagsprogram
Lørdag 18. januar 2025.
Afgang fra København til Marrakesh. Vi lander 11.35
transfer til Kasbah hvor vi spiser frokost og pakker motorcyklerne og bilen.
15:00 Afgang. Vi krydser Atlasbjergene og kører til Ouarzazate hvor vi overnatter
Dages rute:
200 km. asfalt
Søndag 19. januar 2025.
07:00 Morgenkaffe ved bilen.
08:00 Morgenmad
09:00 Afgang på dagens etape.
19:00 Ankomst til Form Zquid, hvor vi overnatter
Dagens rute:
397 km.
223 km. asfalt til Tagounite. Fra Agdz til Zargora følger vi Draa River og dens mange oaser
174 km. episk offroad over Lake Iriqui
Det er en hård etape. Der er mulighed for at springe Offroaddelen over og køre fra Zargora til Foum Zquid af landevejen.
Mandag 20. januar 2025.
07:00 Morgenkaffe ved bilen.
08:00 Morgenmad
09:00 Afgang på dagens etape.
19:00 Ankomst til Ihct, hvor vi overnatter
Dagens rute:
286 km.
60 km. offroad til Tissint. Her er der mulighed for noget frokost.
146 km. asfalt til Akka
80 km. offroad til Icht.
Tirsdag 21. januar 2025.
07:00 Morgenkaffe ved bilen.
08:00 Morgenmad
09:00 Afgang på dagens etape.
19:00 Ankomst til Tantan, hvor vi overnatter
Dagens rute:
316 km.
200 km. asfalt gennem de flotteste bjerglandskaber ud til kysten
40 km. offroad langs stranden
76 km. offroad langs kysten til TanTan
Onsdag 22. januar 2025.
07:00 Morgenkaffe ved bilen.
08:00 Morgenmad
09:00 Afgang på dagens etape.
19:00 Ankomst til Boujdour, hvor vi overnatter
Dagens rute:
500 km.
500 km. asfalt ned langs kysten af West Sahara. Landskabet er øde og goldt, der er rimelig god asfalt og det er her de store cykler har deres fordel med god komfort. Vi holder langs kysten undervejs og er vejret godt kan vi se de Canariske øer i horisonten.
Torsdag 23. januar 2025.
07:00 Morgenkaffe ved bilen.
08:00 Morgenmad
09:00 Afgang på dagens etape.
19:00 Ankomst til Daklah, hvor vi overnatter
Dagens rute:
314 km.
314 km. asfalt, vi fortsætter ned langs kysten. Det er en noget kortere etape end dagen før. I daklah er der rigtig mange kitesurfere. Vi kigger lidt omkring i selve byen.
Fredag 24. januar 2025.
07:00 Morgenkaffe ved bilen.
08:00 Morgenmad
09:00 Afgang på dagens etape.
Dagens rute:
341 km.
341 km. asfalt vi kører ned til grænsen til Mauritaninen, hvor vi overnatter, så vi er klar til at krydse grænsen tidlig næste morgen, når grænsen åbner.
Lørdag 25. januar 2025.
07:00 Morgenkaffe og morgenmad ved bilen.
08:00 Afgang til grænsen, så vi er klar når den åbner.
21:00 Vi er sent fremme ved hotellet der ligger ved stranden ud for Nouakchott
Vi skal ud af Marokko gennem deres grænsepost, og køre nogle km. i et ingenmandsland inden vi møder Mauritaniens grænse, hvor vi skal igennem deres toldsystem. Det tager alt sammen nogle timer eller hele formiddagen.
Når vi er inde i Mauritaninen er næste civilisation Nouakchott hvor vi overnatter på stranden ved et lille beachbar.
Dages rute:
449 km.
Asfalt der er smadret og ikke vedligeholdt i mange år. Det er ikke det store problem at køre på motorcykel der, men servicebilen er udfordret af de store huller i vejen. Mauritaninen er gold, øde og tillukket. Vejene er føjet til med sand fra ørkenen. Langs vejen er der små butikker hist og her, men ikke ret meget andet end det.
Det er et fascinerende landskab at køre i. Mauritaninen er en af de fattigste lande i Afrika med en meget lille befolkningstæthed.
Nouakchott er hovedstaden og den er kaotisk og en oplevelse uden lige at køre igennem.
Søndag 26. januar 2025.
07:00 Morgenkaffe ved bilen.
08:00 Morgenmad
09:00 Afgang på dagens etape.
19:00 ankomst til Saint-Louis i Senegal
Dagens rute:
283 km.
250 km. til senegal grænsen. De sidste 50 km. kører gennem en nationalpark langs floden der adskiller Mauritaninen og Senegal. Det er lidt af en mundfuld for servicebilen, men det er en fest for motorcyklerne.
Det er samme system med at vi skal stemple ud af Maritanien køre et stykke i ingenmandsland og stemple ind i Senegal. Begge grænseposter er fyldt med gadesælgere og man skal have lidt tålmodighed for at komme igennem.
30 km asfalt når vi har krydset grænsen til Senegal. Her er mennesker alle vegne, det er farverigt og frodigt. Det er en stor kontrast til Mauritaninen.
Mandag 27. januar 2025.
07:00 Morgenkaffe ved bilen.
08:00 Morgenmad
09:00 Afgang på dagens etape.
17:00 Ankomst til Dakar
Dagens ruter:
171 km.
171 km. Der kan køres langs stranden til Dakar. Sporet på stranden er 115 km. Jeg har kun kørt et lille stykke af strandetapen og den var krævende. Planen er at vi prøver om det kan køres med de store maskiner, kan det ikke lykkes, kører vi ad landevejen og stopper i nogen af de utallige landsbyer der er undervejs.
Vi læsser motorcyklerne på traileren og spiser sammen om aftenen.
Tirsdag 28. januar 2025.
Hjemrejse.
VI arrangerer nogle taxaer til lufthavnen. Bilen kører mod Danmark og har en uges rejse og godt 6000 km. foran sig.
Niveau
Turen er åben for alle niveauer. Hvis du er nybegynder, anbefaler vi at du tager med på en sverigestur først. Det er ikke svært at køre på asfaltvejen hele vejen. Nogle af offroad-strækningerne er svære, specielt hvor der er sand. Her hjælpes vi ad med at komme i gennem. Det er ikke en ret stor del af den samlede rute der er svær. Det er mere udholdenhed, der skal få dig hele vejen til Dakar.
Hvad er inkluderet i pakken:
Prisen inkluderer:
- 11 x overnatning på hotel og Kasbahs.
- 11 x Morgenmad og 11 x aftensmad.
- Transfer der passer med beskrevne Norwegian afgange.
- GPX-filer udviklet af Rally Support til de ruter vi skal køre.
- Servicevogn med værktøj og opsamling af din motorcykel ved nedbrud.
Bemærk at bilen ikke kan køre alle steder (læs vores forbehold). - Fragt af motorcykel frem og tilbage fra DK.
- Drikkevarer fra bilen,
Prisen inkluderer ikke:
- Flybillet.
- Drikkevarer på hotellerne.
- Frokost.
- Benzin til eget forbrug.
- Evt. tilkøb af eneværelse.
Transport
Vi transporterer din motorcykel frem og tilbage. Vi har opsamling i 2800 Lyngby, 8660 Skanderborg og langs E20 over Fyn og ned ad E45 mod Tyskland.
Rallysupport er godkendt vognmand, og transporterer cykler og bagage under internationale fragtregler.
Praktisk Info
Overnatning:
Vi Bor på Kasbahs og små hoteller. Vi kører i ret øde områder, hvor der kan være langt mellem de større byer, så udvalget af hoteller er ikke så stort. Overnatningsstederne lever op til en acceptabel standard - men forvent ikke en spaoplevelse. Samtidig så er det Afrika, og deres standard er væsentligt anderledes end herhjemme.
Vores overnatningssteder kan til tider afspejle de øde steder vi kører. Det er en del af en sand adventure-tour.
Mad:
Vi spiser både på restauranter og fra vores køkken på bilen.
Ved nedbrud:
Vi har en kassevogn med al gængs værktøj med. Hvis du ikke kan køre mere, får vi samlet dig op og fragtet din cykel med tilbage til hotellet. Det er en alm. kassevogn uden 4x4 så den kan ikke køre samme sted som motorcyklerne kører. Ved nedbrud hjælpes vi ad i gruppen, men i sidste ende er det for egen regning og ansvar at få cyklen ud af sporet.
Fragt af bagage:
Du kan få fragtet din bagage i bilen, men begræns det til 20 kg.
GPX-filer:
Vi sender dig GPX-filer med ruter ca. en uges tid før afgang.
Niveauer:
Alle niveauer og mærker er velkomne. Har du ikke kørt på grus før, anbefaler vi, at du tager med på en af vores ture til Sverige eller Polen.
Guideteam:
Peter og Lars er med som guider. Hertil en chauffør der kører kassevognen, samler op, henter og bringer og sørger for al det praktiske.
Holdinddeling:
Afhængigt af sammensætningen og antal deltagere laver vi to hold. På offroad-strækningerne i Marokko følges vi nogenlunde ad i de to grupper. Der kan nemt opstå situationer hvor en deltager ønsker at springe en strækning over, her kan man let følge landevejen til næste lejr.
Antal deltagere:
Vi forbeholder os ret til ikke at afvikle turen hvis der er under 10 deltagere.
Dækvalg:
Du skal have knopdæk monteret. Vi kører meget asfalt, men for at kunne være med på offroad-strækningerne kræver det knopdæk.
Egnet cykel:
Turen er lavet så de store cykler kan være med. Når det er sagt, er der strækninger med sand, hvor en tung cykel er udfordrende. Her en let lille offroader at foretrække. Omvendt så er komforten ikke særlig god på den, når maratonstrækningen på 500 km. langs kysten på hovedvej A1 skal tilbagelægges.
Hvis du kan køre fra København til Hirtshals på din motorcykel ad motorvejen, og stadig være nogenlunde gående bagefter, så er din cykel egnet til turen.
Fik du ikke svar her?
Så ring til Peter på +45 5194 5177. Alle dage mellem kl. 08 og 20.
Information
You missed out!