Dakarsporene i Marokko
Har du drømt om at køre de gamle Dakarspor? Så er her muligheden!
Vi følger de gamle episke Dakarspor i den østlige del af Marokko
Tag med os på et eksklusivt motorcykeleventyr tgennem den østlige del af Marokko. Vi har tidligere kørt rallyet "The real way to Dakar" to gange og har været på adskillige ture i Marokko, og i 2025 havde vi 13 m/k med til Dakar, hvilket betyder, at vi kender ruterne og områderne indgående.
På denne tur følger vi nogle af de legendariske Dakar-ruter omkring Merzouga, Zargora, og krydser Lake Iriqui og Atlasbjergene.
Turen er ikke for nybegyndere. Det er krævende spor med masser af udfordringer. Der skal navigeres i terrænet, der er sand og stenede stykker.
- Rally ruten er for maskiner under 150 kg. og øvede deltagere. Lars Sørensen er guide og har 7 deltagere.
- Adventure ruten er for maskiner under 200 kg. Yamaha Teneré eller lign. og for øvede deltagere. Peter er guide og har plads til 9 deltagere. De store 1200 Gs eller lign. er for tunge i sandet.
Er du i tvivl om dit niveau, så ring til Peter alle mellem 08 og 20. tlf.. 51945177
Dato
31 jan. til 07. februar
Distance
250 - 400 km. pr. dag
Overnatning
Hoteller, Kasbahs. enkelt dag med telt
Startby
Fez eller Nador, Marokko
Slutby
Agadir, Marokko
Ud og hjemrejse
fly til Fez fra københavn.
opdatering følger
Fly til København fra Agadir
Norwegian 12:45 ankomst 17:20
Pension
7 x morgenmad
Frokost og aftensmad
Restaurant/gadekøkken/madpakke for egen regning
Niveau
3 Øvet og 4 Erfaren
Guider
Peter Holst Jacobsen og Lars Sørensen.
Supportbil
Vi har en 4x4 kassevogn, der kører fra hotel til hotel med al bagage.
Lejecykel
Det er muligt at leje en Yamaha Teneré Pris 5000 kr. Se mere her
Ruterne
Ruterne varierer mellem 250 og 400 kilometer om dagen, og samlet skal vi køre cirka 1600 kilometer. Du kan forvente lange dage i sadlen, uanset om du vælger Adventure eller Rallyruten. Turen af de gamle Dakarspor er lang, men den er alle kilometer værd, med episke strækninger og uforglemmelige eventyr undervejs.
Hvis du vælger Adventure eller Rally holdet, bør du være i rimelig fysisk form og have erfaring med offroad- eller gruskørsel, samt være klar til at tage tingene, som de kommer. På Adventure vil der være sandpassager, hvor vi hjælper hinanden igennem, men vi skal ikke krydse endeløse sanddyner. På Rally holdet vil der være bjergpas, sand og tekniske sektioner - men vi hjælpes ad og får alle igennem.
Denne tur byder på lidt af det hele. Uanset hvilken rute du vælger, er der altid mulighed for at springe offroad-sektionerne over og køre asfalt sammen med følgebilen, hvis du foretrækker det.
Peter deltager selv i både servicevogn og på en Yamaha Tenere 700, og Lars Sørensen vil være med på en KTM EXC 450.
Har du spørgsmål kan du altid ringe til mig på +45 5194 5177 alle dage, kl. 08 til 20 - Peter.
Dagsprogram
Lørdag 31. januar
Afgang fra København til Fez. Vi lander 17.40
Vi overnatter i Fez. Pakker motorcyklerne og gør klar til at tage afsted søndag morgen.,
Søndag 01. februar.
08:00 Morgenmad
09:00 Afgang på dagens etape.
19:00 Ankomst til Boudnip, hvor vi overnatter
Dagens ruter:
312 km.
Mandag 02. februar
08:00 Morgenmad
09:00 Afgang på dagens etape.
19:00 Ankomst til Merzouga, hvor vi overnatter
Dagens rute:
200 km.
Rally krydser henover Erg chebbi
Adventure kører rundt om Erg Chebbi
Tirsdag 03. februar
08:00 Morgenmad
09:00 Afgang på dagens etape.
19:00 Ankomst til Zargora, hvor vi overnatter
Det er en hård etape.
Rally krydser et bjerpas og adskillige sanddyner
Adventure kører syd om sanddynerne, men der skal krydses gamle flodlejer med masser af sand.
Dagens rute:
226 km.
Onsdag 04. februar
08:00 Morgenmad
09:00 Afgang på dagens etape.
19:00 Ankomst til Foum Zquid , hvor vi overnatter
Dagens rute:
200 km.Vi krydser Lake Iriqui. En udtørret saltsø. Helt fantastisk offroad. Der er ret tekniske spor at komme fra søren op til Foam Zquid.
Torsdag 05. februar
08:00 Morgenmad
09:00 Afgang på dagens etape.
19:00 Ankomst til Daklah, hvor vi overnatter
Dagens rute:
290 km.
Rally og Adventure.
Vi skal krydse et bjerpas med masser af sten,. Det er for de store cykler lidt bøvlet. Turen derud er til gengæld fantastisk.
Fredag 06 februar.
08:00 Morgenmad
09:00 Afgang på dagens etape.
Dagens rute:
341 km.
Vi krydser Atlasbjergene ud til kysten til Agadir.
Lørdag 07. februar
Hjemrejse.
Mere info omkring flytider følger.
Niveau
Rally og Adventure er kun åben for deltagere med et vist niveau. Hvis du er nybegynder er denne tur for teknisk. Det er specielt sandsporene der er vanskelige, og er vi først kørt ind på et spor, er der ikke muligheder for at hoppe fra. Vi kan ikke undgå sand og det er typisk her de fleste har udfordringer. Når det er sagt, så kører vi som en gruppe og hjælpes ad. Det er muligt at køre sammen med følgebilen, der kører ad landevejen,
Navigationen er en stor del af det, og det kræver, at du har gps på din cykel.
Hvis du er i tvivl om dit niveau, så ring til Peter og få en snak om det.
Hvad er inkluderet i pakken:
Prisen inkluderer:
- 7 x overnatning på hotel og Kasbahs.
- 7 x Morgenmad
- Transfer der passer med beskrevne Norwegian afgange.
- GPX-filer udviklet af Rally Support til de ruter vi skal køre.
- Servicevogn med værktøj og opsamling af din motorcykel ved nedbrud.
Bemærk at bilen ikke kan køre alle steder (læs vores forbehold). - Fragt af motorcykel frem og tilbage fra DK.
- Toldbehandling af motorcykler
Prisen inkluderer ikke:
- Flybillet.
- fragt af bagage, den skal du have med på flyet
- Drikkevarer
- Frokost.
- Aftensmad
- Benzin til eget forbrug.
- Evt. tilkøb af eneværelse. 1500 kr
Transport
Vi transporterer din motorcykel frem og tilbage. Vi har opsamling i 2800 Lyngby, 8660 Skanderborg og langs E20 over Fyn og ned ad E45 mod Tyskland.
Rallysupport er godkendt vognmand, og transporterer cykler og bagage under internationale fragtregler. Det er din egen forsikring på din motorcykel, der skal dække under transporten
Praktisk Info
Overnatning:
Vi Bor på Kasbahs og små hoteller. Vi kører i ret øde områder, hvor der kan være langt mellem de større byer, så udvalget af hoteller er ikke så stort. Overnatningsstederne lever op til en acceptabel standard - men forvent ikke en spaoplevelse. Samtidig så er det Afrika, og deres standard er væsentligt anderledes end herhjemme.
Vores overnatningssteder kan til tider afspejle de øde steder vi kører. Det er en del af en sand adventure-tour. Der er en enkelt overnatning, hvor vi er nødt til at sove i telt. Der er ikke muligheder for andet.
Mad:
Vi spiser på hotellet som udgangspunkt. nogle aftener på restauranter.
Ved nedbrud:
Vi har en kassevogn med al gængs værktøj med. Hvis du ikke kan køre mere, får vi samlet dig op og fragtet din cykel med tilbage til hotellet. Det er en alm. kassevogn uden 4x4 så den kan ikke køre samme sted som motorcyklerne kører. Ved nedbrud hjælpes vi ad i gruppen, men i sidste ende er det for egen regning og ansvar at få cyklen ud af sporet.
Fragt af bagage:
Du har selv din bagage med på flyet. Du har ikke brug for ret meget. Vi sender en pakkeliste til dig. I princippet kan du flyve i dit mc-tøj, og have en taske og hjelm med som håndbagage.
GPX-filer:
Vi sender dig GPX-filer med ruter ca. en uges tid før afgang.
Niveauer:
Det er tekniske spor med sand. Det er lange og udfordrende etaper, og det kræver at du har et niveau til at køre offroad. Har du aldrig kørt offraod før, er sporene for vanskelige.
Guideteam:
Peter og Lars er med som guider. Hertil en chauffør der kører kassevognen, samler op, henter og bringer og sørger for al det praktiske.
Antal deltagere:
Vi forbeholder os ret til ikke at afvikle turen hvis der er under 10 deltagere.
Dækvalg:
Adventure og Rally skal have knopdæk monteret.
Egnet cykel:
På Adventure kan cykler op til 200 kg. være med. T7 og lign. De store tunge GSére er for vanskelige at håndtere i de sandede spor.
Rally holdene er for cykler op til KTM 690/701 og ned efter. Det er ikke muligt at være med på rallyholdet på store maskiner.
Fik du ikke svar her?
Så ring til Peter på +45 5194 5177. Alle dage mellem kl. 08 og 20.
